Obraćanje direktora JKP ''Gradska toplana'' Skupštini grada
- U međuvremenu, 2008. godine, tarifni sistem je prihvaćen, ali je stavljen van snage, do ove godine. Pristupili smo, u tom periodu, izradi novih planskih dokumenata, u skladu sa Zakonom o energetici, jer je lokalna samouprava bila u obavezi da, najkasnije u roku od 18 meseci od donošenja Zakona, uvede tarifni sistem za plaćanje energije po utrošku. Zrenjanin je to uradio, zašto neki drugi gradovi nisu ne mogu da kažem, ali su svi bili u zakonskoj obavezi – pomenuo je direktor Starčević zakonsku regulativu koja je uslovila uvođenje tarifnog sistema naplate i nastavio:
- Mi smo u 2013. godini fakturisali u periodu oktobar-decembar, kada se grejanje plaćalo 12 meseci, 122 miliona 750 hiljada, odnosno, puta dva, oko 250 miliona, a sada smo, po tarifnom sistemu, fakturisali 184 miliona, odnosno 70 miliona manje. Pošto će se u letnjem periodu plaćati fiksni deo, znači, građanima je ukupno fakturisano 20 miliona manje nego što bi se plaćalo na osnovu utroška energije po kvadratnom metru. Što se tiče potrošnje po objektima, ona se razlikuje, naravno, mi smo utvrdili da će većina računa za grejanje biti na nivou prošlogodišnjih ili niža, a što se tiče ekstrema kojih ima, uglavnom se radi o individualnim kućama i objektima, gde su računi visoki i ti objekti su potrošili tu energiju. Međutim, mi smo sačinili jednu socijalnu i zaštitnu kategoriju, a to je maksimalna potrošnja koju toplana može da fakturiše i ona se razlikuje od one iz prethodne sezone za nekih 7 odsto.
- Što se tiče ugradnje individualnog merenja, po Zakonu o efikasnom korišćenju energije to je obaveza potrošača i to je razlučeno između toplane i potrošača, i u smislu da bi se izbegle moguće sumnje da toplana ne očitava dobro građanima, postoji treće lice koje očitava za građane i nama dostavlja. Mi na osnovu te raspodele fakturišemo utrošenu energiju. Naglašavam da smo, pre prelaska na tarifni sistem, izdavali paralelne račune, na osnovu kojih su građani mogli da vide kolika će im, otprilike, biti potrošnja. Prošle godine uveden je tarifni sistem u Pančevu i Nišu i slično se dogodilo što i ovde, međutim, poučeni njihovim iskustvom, mi smo uveli jedinstvenu cenu za energiju i za fiksni deo, jer je Ustavni sud Srbije poništio odluku u Pančevu i naloženo im je da ne mogu da postoje posebne kategorije, poput građana, budžetskih korisnika, poslovnih potrošača. U ovom sistemu to nije moguće, jer svi plaćaju energiju po kw satu.
- Cene usluga u svim gradovima mogu se uporediti na sajtu Udruženja toplana Srbije, a što se tiče utvrđivanja fiksnog i varijabilnog dela, varijabilni deo podrazumeva, gas, vodu i ono što se troši u proizvodnji. Toplana od tog dela nema ništa. Svaki trošak koji je ušao u varijabilni deo i svaki trošak koji je ušao u fiksni deo, unešen je po kontima knjigovodstva toplane i kada se usvajao plan videlo se koliko koji konto nosi novca. Koga interesuje, može se obratiti toplani i dobiće tu informaciju u najkraćem roku. Što se tiče cene gasa, Republika Srbija oformila je Agenciju za energetiku, koja je regulatorno telo za određivanje cene gasa. Dakle, cenu gasa ne određuju JKP "Gradska toplana", niti Grad Zrenjanin, niti bilo ko, već isključivo Agencija za energetiku Republike Srbije. Na osnovu njihove metodologije vrši se i korekcija potrošnje, na osnovu temperature, pritiska i kvaliteta. U zimskom periodu, ta razlika je u plusu, u letnjem je u minusu, pošto se radi o stišljivom fluidu koji reaguje na pritisak i temperaturu – zaključio je direktor JKP "Gradska toplana" Aleksandar Starčević.