''Teleasistencija'', za pomoć starim licima i ugroženim kategorijama stanovništva

U zrenjaninskoj Gradskoj kući juče je predstavljena usluga "teleasistencija", namenjena pre svega starijim i usamljenim osobama, licima sa invaliditetom, bolesnima i svima kojima je potreban osećaj sigurnosti tokom celog dana. Uslugu je predstavila beogradska kompanija "Kontakta", koja je neposredno realizuje već četiri godine u drugim sredinama, a prezentaciju je organizovalo Odeljenje za društvene delatnosti Gradske uprave.
 
 
Pored angažovanja većeg broja gerontodomaćica za pomoć u kući starim ljudima, Grad Zrenjanin radi i na uvođenju nove usluge socijalne zaštite, tzv. "teleasistencija". To je usluga koja podrazumeva pružanje pomoći putem telefonske linije u kriznim situacijama ili kod usamljenosti. Korisnik koji ima uza sebe mali, neupadljivi privezak u mogućnosti je da svakog trenutka, 24 sata dnevno, 365 dana u godini, gde god se nalazio, kada ima potrebu za time, pozove Centar, odakle će ili dobiti direktnu pomoć, ili će Centar organizovati da mu se pomoć ukaže preko stručnih i specijalizovanih službi.
 
 
Prisutne je pozdravio zamenik gradonačelnika Zrenjanina Saša Santovac, istakavši da Grad Zrenjanin vodi brigu o svim kategorijama stanovništva, a posebno o onim sugrađanima kojima je potrebna dodatna pomoć.
- Nedavno smo pokrenuli obuku za ličnog asistenta, pomažemo licima s posebnim potrebama kroz razne aktivnosti, gradimo pristupne rampe do svih zdravstvenih ustanova, a sada želimo da uđemo u projekat pomoći našim najstarijim sugrađanima. Radi se o "teleasistenciji", usluzi koja im nudi više mogućnosti, od prilike da duže ostanu u svojim kućama, da ne odlaze u domove za stara lica, do mogućnosti da dobiju pomoć u najbržem mogućem roku, bilo medicinsku, bilo druge prirode. Očekujem da ovaj projekat zaživi u narednom periodu - napomenuo je Santovac.
 
 
Diplomirani andragog Marija Božić, iz preduzeće "Kontakta", objasnila je da ova usluga funkcioniše po principu poziva na SOS dugme ili, kako ga je nazvala, "dugme spasa".
- Korisnici naše usluge dobijaju mali uređaj koji mogu u svakom trenutku imati kraj sebe i jednostavnim pritiskom na dugme uspostavlja se dvosmerna veza sa našim operaterom u Centru, koji pozivaju hitnu pomoć, policiju, vatrogasce, u zavisnosti od vrste pomoći koja je potrebna. Često se srećemo s primerima potrebe za hitnom medicinskom pomoći, kada, u praksi, osoba nije u mogućnosti da objasni lekarima šta joj je i saopšti istoriju bolesti. Pozivom na "dugme spasa", na našim ekranima pojavljuje se istog trenutka karton korisnika i sve što je neophodno da bismo znali kako da reagujemo - rekla je Božić.
 
Ona je dodala da je ponekad dovoljno samo porazgovarati s tim ljudima ili im uputiti neki savet koji im popravlja raspoloženje, te su u "Kontakti" angažovani i psiholozi i andragozi.      
 
 
Kako je naveo prof. dr Ivan Bagarić, "teleasistencija" se zasniva na dostignućima savremene komunikacije i koristi principe mobilne telefonije i GPS signala, te može u svakom trenutku, sa greškom od 2 metra, da locira korisnika usluge.
- Ovo je posebno značajno kod dementnih osoba, koje nemaju mogućnost snalaženja u prostoru, ili osoba koje dožive infarkt ili moždani udar, pa nisu u stanju da saopšte gde se u tom trenutku nalaze. Takođe, usluga je namenjena osobama trećeg doba koje žive same, slabo pokretnim ili nepokretnim osobama, slepim i slabovidim licima, osobama sa akutnim i hroničnim bolestima - objasnio je Bagarić i naveo da "teleasistencija" omogućava korisniku da nezavisno živi u svom domu i kreće se bezbedno van njega, da smanjuje rizike od vanrednih situacija, obezbeđuje sigurnost i spokojnost korisniku, ali i članovima njegove porodice.