Инфраструктура железнице Србије: почели радови на замени железничког моста у Зрењанину, нова конструкција, пешачке и прилазне стазе, расвета

“Инфраструктура железнице Србије” А.Д. саопштила је да ће на прузи Зрењанин – Зрењанин фабрика, од 4. јануара 2022. године бити обустављен железнички саобраћај због радова на замени железничког моста преко Бегеја. Извођачи радова почеће најпре са демонтажом постојећег, а потом и постављањем новог моста.
 
Обустава железничког саобраћаја трајаће до 19. априла 2022. године.
 
 
 
 
Како се даље наводи у саопштењу, на тај начин „Инфраструктура железнице Србије“ и у новој години наставља са великим инвестиционим и инфраструктурним радовима на модернизацији железничке мреже у Србији.
 
Радове на мосту изводиће конзорцијум фирми који чине „Карин комерц“ из Ветерника, „Челик“ из Бачког Јарка, „Триопројект“ из Београда, као и „Геодетски биро“ из Ветерника.
 
Предвиђено је да мост дуг 55 метара добије нову челичну решетку, а нови мост биће израђен од демонтираних елемената монтажно – демонтажне конструкције која је била постављена преко Дунава у Новом Саду, док није изграђен нови “Жежељев мост”.
 
У првој фази радова предвиђено је да се на мосту у насељу “Берберско” обави постављање шипова који ће служити за демонтажу моста, као и да се обаве други неопходни радови. Када се ова фаза заврши, према пројекту очекује се да радници почну са сечењем и демонтажом постојеће конструкције моста. Стара челична конструкција биће одложена на шипове и скеле који ће бити постављени у јануару, а затим ће бити измештена на обалу Бегеја.
 
Након тих активности уследиће радови на ојачању конструкције моста, облога стубова, лежишта, како би отпочео посао постављања нове челичне конструкције моста.
 
 
 
 
Када постављање нове конструкције моста буде завршено, уследиће посао на постављању прагова и шина на конструкцији моста, тако да ће у априлу бити окончан цео посао око радова на мосту преко Бегеја.
 
„Инфраструктура железнице Србије“, у жељи да олакша свакодневни живот становницима Зрењанина, а посебно грађанима два велика насеља “Ружа Шулман” и “Берберско”, новим пројектом места предвидела је да се обезбеде две пешачке стазе преко моста. До сада је постојала само једна стаза која, ни изгледом ни ширином, није задовољавала потребе становништва. Од пролећа, када радови буду завршени са обе стране моста, изнад Бегеја биће постављене две стазе, прописно обележене и ширине за безбедно одвијање пешачког саобраћаја.
 
Ради повећања безбедности, „Инфраструктура железнице Србије“ уредиће не само прилазе и пешачке стазе, већ ће бити постављено и ново осветљење на мосту, чиме ће цео овај простор добити нови и лепши изглед.
 
Историјат железничког моста у Зрењанину
 
Железница је стигла у град 1883. године, када је успостављена пруга Велики Бечкерек - Велика Кикинда. Шест година касније, 1889. године, успоставља се и пруга Велики Бечкерек - Сечањ - Вршац, а нешто раније, 1888. године, почиње и градња првог железничког гвозденог моста преко Бегеја, на истом месту на ком се налази и садашњи. 
 
Мост је изградила, а вероватно и пројектовала немачка фирма “Зидојче Брикенбау” (Süddeutsche Brückenbau-AG, данас Hörmann Automotive). Овај гвоздени мост је био нормалног колосека, а предвиђено оптерећење које је могао да издржи (само 9 тона), временом није било довољно, јер су локомотиве и вагони били све тежи. 
 
Првобитни план 1936. године је био да се направи реконструкција постојећег моста и да се ојача структура, а делови наруче из Немачке. Ипак је касније одлучено да се оде корак даље и направи нови мост који је отворен 1. јуна 1937. године. Нови је, као и стари, био гвоздени са дашчаним подом и могао је да издржи оптерећења од 18 тона. Техничке радове око подизања моста вршила је смедеревска фирма “Сартид”, док је гвоздену конструкцију израдила фабрика вагона из Славонског Брода. Поред пруге нормалног колосека, на њему је с једне стране направљена и пешачка стаза. 
 
 
 
 
Мост је познат и по догађајима из Другог светског рата, када је на њему 25. јуна 1941. извршена диверзија, као први оружани сукоб против немачког окупатора, у време када још није донета одлука о подизању устанка у Србији. У питању је вероватно први организовани оружани отпор окупатору не само у нашој земљи, него и далеко шире.
 
Организатор акције био је Михајло Предић, а учествовали су још Иван Аћин, Слободан Воргић, браћа Фогароши - Арпад и Ђерђ, Петар Ковалић, Веселин Чебзанин, Душан Граор, Љубомир Грујић и Јанош Фазекаш. Диверзија је започета тако што су Ђерђ Фогароши и Петар Ковалић, којем је мајка иначе била Немица па је перфектно говорио немачки, онеспособили и разоружали двојицу стражара на мосту, а потом је заробљено и осталих пет стражара. Након тога мост је миниран, не и срушен, али је на неко време био неупотребљив за немачку војну железницу. 
 
Железничка пруга уског колосека, Велики Бечкерек - Жомбољ, Румунија (названа “мала пруга”, с популарним возом “ћиром”) успостављена је 1898. године, а размонтирана 1969. године. Пролазила је кроз сам центар града све до 1932. године, а потом прелазила Бегеј преко још једног гвозденог моста, између данашњих улица Матавуљеве и Милетићеве, код некадашњег купалишта “Бранкован”. Тај мост уклоњен је после Другог светског рата.
 
 

Слике

  • /uploads/attachment/vest/6366/stari_zeleznicki_most_0.jpg