Elektronski servisi - budućnost komunikacije Gradske uprave i građana

U Baroknoj sali Gradske kuće u Zrenjaninu danas je upriličena prezentacija elektronskih servisa Grada Zrenjanina - GIS Centra Zrenjanin i KBO (Geografskog informacionog sistema i Kancelarije za brze odgovore). Prezentaciju je otvorio i prisutnima se obratio mr Ivan Bošnjak, a potom su o tematici elektronskih servisa i njihovoj primeni govorili Duško Radišić, pomoćnik gradonačelnika i inicijator ideje za unapređenje elektronskih servisa na nivou Gradske uprave i formiranje Kancelarije za brze odgovore, potom načelnik Odeljenja komunalne policije Igor Virijević, kao i saradnici Odseka za informacione i komunikacione tehnologije pri Gradskoj upravi Tatjana Orelj, Zoran Brančić i Miodrag Bogunović.
 
      

- Radi se, zaista, o koracima ka budućnosti i u dobrom pravcu. Drago mi je što smo, zajedničkim snagama Gradske uprave i stručnih službi, uspeli da privedemo kraju projekte koje smo ovde zatekli i u koje je dosta uloženo u prethodnom periodu, kako bi postali što dostupniji za poslovne korisnike i građanstvo. Uz uverenje da će i ovaj servis biti upravo ono što će Zrenjanin izdvajati od svih ostalih lokalnih zajednica u Srbiji, da u nečemu budemo prvi i najznačajniji, a time i privučemo poslovne partnere i investitore u naš grad, ističem da je ovo samo ključ kojim će se brava otključati, a na svima nama je da ta vrata zajednički otvorimo – slikovito je predstavio gradonačelnik aktivnosti na uvođenju elektronskih servisa u zrenjaninsku Gradsku upravu.
 
          

Uvođenje elektronskih servisa u radu Gradske uprave započelo je, praktično, još 2007. godine, kada je građanima postao dostupan "Virtualni matičar", odnosno mogućnost da putem interneta poruče i potom na kućnu adresu dobiju neki od dokumenata iz matičnih knjiga. U međuvremenu su, u manjem ili većem obimu, zainteresovani mogli da, elektronskim putem, provere svoj status u biračkom spisku, poreskoj administraciji, građevinskoj oblasti, stanju nekog svog zahteva podnetog Gradskoj upravi... Ono što je najaktuelnije u ovoj oblasti jeste uvođenje GIS-a (Geografskog informacionog sistema), odnosno prikazivanje mogućnosti različitih mapa i slojeva na portalu Grada Zrenjanina, koje nude informacije o gradskim institucijama, kulturnim i sportskim događajima, ulicama i katastarskim brojevima građevinskih parcela, zonama parkiranja, merenju kvaliteta vazduha i komunalne buke, planiranom razvoju grada...
 
Načelnik Odeljenja komunalne policije, inspekcijsko-nadzornih polsova i vanrednih situacija, Igor Virijević, rekao je da se kao logičan završetak GIS sistema nameće novi – nazvan "KIS" sistem, ili "Komunikacioni informacioni sistem".
- Cilj ovog sistema jeste da poveže krajnje korisnike – građane – sa GIS sistemom, odnosno svim problemima koji se javljaju u komunalnoj oblasti. To je sistem koji omogućava punu saradnju građana sa lokalnom samoupravom u oba smera, odnosno obaveštavanju građana šta se događa u njihovom okruženju, ulici, naselju, a tiče se komunalnih radova, isključenja vode, struje ili slično. Tako bi građanima, na neko od komunikacionih sredstava koje poseduju i prijave ga, sistem automatski slao informacije o pomenutim aktivnostima u delu grada u kom žive – rekao je Virijević i istakao značaj dobrog prezentovanja mogućnosti ovakvog sistema, šta se građanima nudi i šta od toga mogu da očekuju.
 
       
 
Pomoćnik gradonačelnika, Duško Radišić, predstavio je Kancelariju za brze odgovore, otvorenu s glavnim načelom da pojednostavi i pojeftini proces dobijanja rešenja za podnete zahteve, za sada, pre svega u građevinskoj oblasti.
- Cilj nam je da imamo Gradsku upravu u službi građana i u tom smeru otvorili smo 6. februara Kancelariju za brze odgovore (KBO), prvu ovakve vrste u Srbiji. Imamo najavu dolaska predstavnika drugih opština, s ciljem upoznavanja s našim projektom, kao i informaciju da će se, po sličnom principu, otvarati i kancelarije u drugim sredinama. Pojednostavljeno, KBO je mesto gde građanin dođe, postavi pitanje, a na nama je da dalje kontaktiramo javna preduzeća i ustanove, kako bi dobili odgovor, informaciju ili rešenje, bez upuićivanja stranke na drugi šalter, kancelariju ili instituciju – pojašnjava Radišić i dodaje da građani kontakt mogu, bez ikakve nadoknade, ostvariti lično, putem e-maila, telefonskim poziovom ili SMS porukom.
-   Svaki zahtev koji sada iziskuje odlazak na više od jednog šaltera biće obrađen na ovaj način. Sagledavamo načine da prevaziđemo neke, sada komplikovane procedure, istovremeno vršeći analize nekih ranijih procesa, a u cilju optimizacije i racionalizacije, smanjenja taksi, ubrzavanja vremena rešavanja zahteva. Ako bude neophopdno, zahtevaćemo i izmenu zakonskih propisa i akata, koji su usporavali, činili preskupim ili komplikovanim dobijanje nekih dozvola ili rešenja – istakao je pomoćnik gradonačelnika Zrenjanina, uz napomenu da je ovo, ipak, pionirski korak, da razvoj elektronskih servisa tek predstoji i da se vrlo brzo očekuje i uvođenje nekih novih servisa, poput "Sistema 48 sati", o čemu će još biti reči.